Vi är tre glada prickar
(som råkade börja sälja smycken online...)
Många företagshistorier har en polerad yta med snygg finish. Den versionen hade vi också kunnat berätta- men vi väljer istället att berätta den sanna historien bakom BOB-C, bilderna på "fuck-you" fingrar, färgglatt smatter & sena kvällar.
Det började som en sommarflört, kan man väl ändå säga. En vanlig, varm dag i juni. Vickan hade sedan ett par veckor tillbaka smsat med Cornelia om "var i tusan kan man köpa plastringar egentligen?". Cornelia förstod inte grejen & hade under de gångna veckorna gjort Vickans febrila letande till ett stående skämt istället. Vem ville ha plastringar? Det var ju sådana man snurrade fram för en 10-krona när man var liten, i automaterna utanför ICA.
En dag, fortsatt i varma juni 2021, trillade poletten även ner för Cornelia. "Vickan, jag har hittat en sida som säljer- men de flesta är slut. Vi får beställa snabbt". Men så snabbt gick det tyvärr inte & slutligen insåg vi båda att vårt enda alternativ var att beställa ifrån modejätten Shein. Är det något vi vägrade & än idag vägrar, är det att hjälpa just det bolaget på sin enorma tillväxtresa.
"Om ingen i Sverige säljer det- varför gör inte vi det!?".
Stoffe, partner till Cornelia & även han bästa vän till Vickan, var inte sen att haka på han med.
BOB-C som namn värktes fram under samma kväll som övrigt utspelade sig, närmre bestämt i en biltur till havet för ett kvällsdopp. Stoffe & Cornelia hade försökt få barn en längre tid- men i takt med att inget barn ville komma till världen, var också deras paxade barnnamn "Bob" ledigt. Ett kort, lätt att komma ihåg namn, som dessutom får sin omgivning att le- vilket var precis det vi från början ville åstadkomma. "C" då? Ah, en gemensam bokstav som alla åtminstone hade någonstans i sitt namn. Inte svårare än så. BOB-C var nu skapat.
Varför startade vi & varför fortsätter vi?
Sommaren 2021, i svallvågorna av en utdragen pandemi, satt vi alla ganska uttråkade & kreativt undernärda. Att det blev just plastringar var för sin potential & avsaknad på marknaden- men det vi egentligen ville göra var att leka med färg, bild & form. Cornelia & Vickan hade en bakgrund inom marknadsföring, försäljning & e-handel, Stoffe inom logistik & transport. En set up, gjort för att lyckas. Även om det inte ens var ambitionen.
Vi ville göra något som fick folk att stanna upp i sitt skrollande, titta en gång till, för att sedan le (eller ännu hellre kanske skratta till). Vi älskar det BOB-C vi skapat, vårt sortiment, våra kunder & vad vi arbetar med. Ingen känns bättre än att kunna sälja glädje i en kul förpackning, i vårt fall i smycken. Vi tycker också att man inte behöver ta allt för allvarligt på många saker. Det försöker vi få in i vårt sortiment. Lätta upp vardagen! BOB-C är våra kunders givna butik, när man söker trendiga smycken som har en kul twist & får dig och din omgivning att bli lite gladare!
BOB-C sagan har ju egentligen bara börjat. Vi har utvecklat vår sommarflört till ett faktiskt företag, med butik & anställda (vilket vi aldrig såg i horisonten där, sommaren 2021). Redan lanseringsdagen fick vi vår första förfrågan av en butik som ville bli återförsäljare. "Ja, varför inte? Det hade ju varit kul att få samarbeta med härliga butiker!". Webben har dundrat på & vårt dagliga bränsle är ni, våra BOBiga kunder som skickar brev med "Jag får så mycket komplimanger", när ni taggar oss i bilder & handlar av oss, gång på gång.
Namnet Bob, bär förutom vårt varumärke & vår glädjebutik, idag även en liten pojke. För tillslut kom även han, den riktiga Bob.